tisdag 11 juli 2017

The Handmaid's Tale s.1

Set in a dystopian future, a woman is forced to live as a concubine under a fundamentalist theocratic dictatorship. (beskrivning lånad från cdon)

Läste boken för ganska många år sedan, läs om den här!

Nu var det som sagt ganska många år sedan jag läste boken, men det här känns som en helt okej adaption av boken. Men det jag framförallt gillar med serien är deras kopplingar/relevans till dagens samhälle. När jag läste boken, så fick jag inte alls samma känsla av att det utspelade sig i nutid (vilket den antagligen inte gjorde då den skrevs typ 1985). Man tänker ju att det vore omöjligt att gå från vårt samhälle idag till något som de har i serien men det är ändå väldigt intressant att leka med tanken - "what if" liksom. Det man märker är ju att vissa av grundtankarna som den här serien bygger vidare på även finns i dagens samhälle. Det är väldigt intressant att se hur dessa tankar kan spelas ut. Jag hade nästan gärna velat veta mer om vad som hände i deras samhälle för att bli till det samhället som de har. Det finns verkligen mer att utforska i nästa säsong! 

Sedan tycker jag att de kunde haft en mer tydlig handling den här säsongen. Upplever att det egentligen inte händer något stort, eller att man kommer fram till någon poäng eller så, alls i slutet av säsongen. Det hade jag gärna sett - en lite tydligare struktur. Även om jag gillar serier med ett seriöst världsbyggande - som det här - så måste det ändå finnas någon typ av poäng/mål med en säsong. 

Pluspoäng på att de slängde in lite bra musik i serien - utan att det blev för mycket eller en vanlig del i serien. Typ när de spelade Simple Minds i andra avsnittet. Mycket bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar