måndag 15 augusti 2016

Dredd

Det framtida Amerika är ett öde land. Längs med östkusten, från Boston till Washington DC, sträcker sig Mega City One, en våldsam plats där de kriminella regerar på gatorna. Den enda officiella makten finns hos stadspolisen, de så kallade judges, som är en kombination av domare, jury och bödel. Den mest fruktade av dem är Dredd. Det är till honom det livsfarliga uppdraget går - att befria staden från drogen Slo-Mo, en drog som får användarna att uppleva verkligheten i ett tempo som bara är en bråkdel av det normala. För att konfrontera fienden måste Dredd ta sig in i grannskapet där han mot alla odds tvingas slåss för sin överlevnad. (beskrivning lånad från cdon)

Jag har trott att folk typ tyckte att den här filmen var jättedålig och en total flopp, och därav har jag inte sett den förens nu. Och jag måste säga att jag gillar den. Iallafall att den intresserar mig. 

Jag tycker att det är en cool version av framtiden. Med megastäder och mega complex som människor bor i och liknande. Även tanken på en ”Judge” Dredd som är både polis, domare och avrättare(bödel). Dessutom gillar jag hur filmen är upplagd, då den nästan bara utspelar sig i ett av de här komplexen och ett fall. Visserligen är det en enorm byggnad men de springer inte omrking över halva staden/jordklotet som många andra av dagens filmer gör. Utan man fokuserar det hela på det här fallet. Det gillar jag. 


Häftigt film. Nu funderar jag på om jag ska börja läsa Dredd-comics!  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar