fredag 19 augusti 2016

Comics 103: Palestina - Joe Sacco

In late l991 and early 1992, at the time of the first Intifada, Joe Sacco spent two months with the Palestinians in the West Bank and Gaza Strip, travelling and taking notes. Upon returning to the United States he started writing and drawing Palestine, which combines the techniques of eyewitness reportage with the medium of comic-book storytelling to explore this complex, emotionally weighty situation. He captures the heart of the Palestinian experience in image after unforgettable image, with great insight and remarkable humour.

The nine-issue comics series won a l996 American Book Award. It is now published for the first time in one volume, befitting its status as one of the great classics of graphic non-fiction. (beskrivning lånad från goodreads, finns även på bokus, cdon och adlibris)


Tyvärr läste jag inte klart den här. Känns lite jobbigt att jag inte gjorde det, men den var alldeles för seg och orkade helt enkelt inte läsa klart den. Möjligt att jag läser klart den i framtiden någon gång men inte just nu. 

Innehållsmässigt är det en intressant bok i och med hela Palestina-situationen och Saccos porträtt av människor i den här situationen. Precis som i Persepolis tycker jag det är lite svårt att urskilja specifik historiska fakta då boken inte direkt ger en helhetsbild av Palestina-konflikten. Men böcker som den här och Persepolis är perfekta tillägg till det man kan läsa i faktaböcker och på wikipedia då den ger de mer personliga porträtten och berättelserna, och även bilder till detta som ofta kan ge ett starkare intryck. 

Boken är helt illustrerad i svartvitt och har lite karikatyr-känsla över sig i bilderna. Nu blir det mycket hjämförelse med Persepolis här, men jag tycker att bilderna i Palestina är generellt mer spännande än bilderna i Persepolis. Persepolis är väldigt avskalad medan den här är mer detaljerad och generellt bara "mer" i varje bild. 

Det som jag upplevde var seg var att det var mycket samma sak om och om igen - rent innehållsmässigt. Dessutom upplever jag att Sacco inte använder mediet särskilt effektivt. Tidvis blir det för mycket information. Dels genom att det är väldigt mycket text i boken. Dessutom skriver han ofta text som beskriver vad som händer på bilderna. Vilket jag tyckte gjorde att det ofta blev väldigt mycket information att ta in då samma sak både visats som berättats/skrivits. 

Coolt att det finns sådana här comics men jag hade verkligen inte tålamodet för att läsa hela den här just nu. Tyvärr. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar