tisdag 1 augusti 2017

Wonder Woman

Innan hon blev Wonder Woman var hon Diana, prinsessa av Amazonerna, tränad att bli en oövervinnerlig krigare. Hon är uppvuxen på en skyddad paradisö men när en amerikansk pilot kraschar där och berättar om en massiv konflikt som härjar i världen utanför lämnar hon ön. Diana lämnar sitt hem, övertygad om att hon kan stoppa hotet. Tillsammans med människan slåss hon för att stoppa alla krig och upptäcker då inte bara sina fulla krafter utan även sitt sanna öde. (beskrivning lånad från cdon)

Först och främst ÄNTLIGEN - den första kvinnliga superhjälten med sin egen film av alla de som släpps de senaste typ 10 åren. För det andra, en ganska trevlig film från DC.  Jag gillar berättelsen genom filmen, och tycker att den är snyggt gjort/visad. Den har snygga actionscener men det finns även lite mer substans i filmen. Vi får lära känna Wonder Woman, det byggs upp relationer mellan karaktärer, och det finns inslag av humor liksom. 

För alla de här superhjältefilmerna som kommer så blir de ofta väldigt spektakulär action av det och de är grymt snyggt gjorda. Men det som egentligen är intressant med superhjältar är ju anledningarna till varför det gör det de gör, och vad/hur de väljer att göra det. Det lyckades dem väldigt bra med i Spider-Man: Homecoming, tycker jag och även många andra Marvel-filmer. Det finns ju självklart snygga actionscener, men det finns även en massa annat som är bra gjort och intressant och roligt. Det här filmen är mer åt det hållet än exempelvis Suicide Squad eller vad jag kommer ihåg från Batman V. Superman.  

Jag har två problem med DC Extended Universe och den här filmen. För det första så är den väldigt lik första Captain America-filmen. Ett tag trodde jag typ att Steve Rogers skulle komma in hoppandes och rädda dagen tillsammans med Wonder Woman. Att det utspelar sig under världskrigen, med det smått övernaturliga - vilket var ganska likt hela Hydra-grejen, och så vidare. Varför vill de göra det så likt? För det andra, så tycker jag att DCEU saknar en bra/tydlig sammanhängande handling där man kan se kopplingar mellan olika filmer. Marvel har ju ändå allt med The Infinity Stones och Thanos, och att allt som händer får följder i de andra filmerna med. På så sätt är det sammankopplat. Men jag tycker inte att det syns lika tydligt i DC’s filmer. Jag hoppas att det kan börja komma nu efter den här filmen med Justice League senare i höst.  


Slutsaten för den här filmen då: På det hela taget tycker jag att den var väldigt trevlig att se. Något jag helt klart kommer att kolla på igen, och hoppas att de framtida DC-filmerna tar vid ifrån. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar