tisdag 25 juli 2017

Spider-Man: Homecoming

Fortfarande exalterad över sin upplevelse med the Avengers återvänder Peter hem till sin moster May, under sin mentor Tony Starks uppsikt. Han försöker återuppta sina dagliga rutiner, men kan inte riktigt släppa tanken på att få uträtta nya hjältedåd. När superskurken Vulture dyker upp får han chansen - samtidigt som allt han håller kärt plötsligt befinner sig i stor fara. Den unge Peter Parker, Spindelmannen, som gjorde spektakulär debut i Captain America: Civil War, börjar utforska sin nyfunna identitet som nätsvingande superhjälte i Spider-man: Homecoming. (beskrivning lånad från cdon)

Den här filmen har ju fått bra kritik innan så jag hoppades verkligen att jag skulle gilla den med. Även om jag läser mycket comics har jag faktiskt aldrig läst Spider-Man. Därav har jag inte direkt några preferenser eller saker som jag vill se eller liknande. Men Tom Holland fick ju en jättebra introduktion i Captain America: Civil War förra året som verkligen bådade gott inför den här filmen. 

Och jag tyckte att den var riktigt bra. Tom Holland gör Spider-Man väldigt bra och jag gillar verkligen den versionen av Spider-Man/Peter Parker som lyfts fram - en smart nörd som vill göra gott liksom! Det blir även en väldigt kul dynamik mellan en lite yngre Peter Parker och Tony Stark som tar honom under sina vingar(eller stål-armar). Dessutom en bra och spännande handling och generellt var det bara väldigt roligt! 

Jag fick även en Ms.Marvel-känsla när jag såg filmen, vilket jag tycker är suveränt. Det finns en hel del likheter mellan Ms Marvel och Spider-Man, upplever jag. Framförallt med att båda är ganska mycket grundade i de kvarter som de utspelar sig i, att det är unga människor som känns riktiga och att de utforskar både Peter Parker/Kamala Khan och Spider-Man/Ms. Marvel-delarna av karaktärerna. Mycket, mycket bra!

Dessutom väldigt kul att skurken inte var en  övernaturlig-evil-overlord eller något liknande, utan faktisk lite mer nyanserad/komplex och människa. 

Jag är väldigt nöjd med den här filmen. Grymt bra. Hoppas att han får en bra roll i Infinity War och även att det kommer fler Spider-Man filmer! 

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Härligt! Det är ju bara så underbart när man känner så om filmer!

      Radera