onsdag 14 september 2016

Harry Potter och den flammande bägaren - J.K. Rowling

En natt vaknar Harry Potter av att ärret i pannan brinner som eld – ett säkert tecken på att Lord Voldemort befinner sig i närheten.

Harry får snart annat att tänka på när världsmästerskapen i quidditch går av stapeln. Och när sommarlovet är slut väntar en överraskning: tillsammans med två andra trollkarlsskolor, Durmstrang och Beauxbatons, ska Hogwarts tävla i en mytomspunnen trekamp. Bara en från varje skola får delta. Alla är lika spända på vems namn som kommer att dras ur den flammande bägaren.

De fantastiska berättelserna om Harry Potter har erövrat världen – och Sverige. Stora som små har drabbats av Harry Potterfebern och böckerna har sålt i över två miljoner exemplar bara i Sverige! (beskrivning lånad från goodreads, finns även på bokus, och adlibris)



Det var ett tag sedan jag läste Fången från Azkaban tidigare i vår, men blev lite taggad att läsa den här när jag var på semester. Vilket jag gjorde, och jag fortfarande inte kunnat släppa hur bra J.K. Rowling och Harry Potter är! Jag varken kan eller vill släppa det. Jag tänker på Harry Potter dagligen liksom! 

Men känns ändå bra att jag fäster mig vid saker som är genuint bra! Helt okej världsbyggande - det finns brister men ändå- väldigt bra, intressant/spännande/underhållande/rolig och sorglig handling, och fina karaktärer. Det är bara så bra! 

Jag blir glad och nöjd bara av att tänka på HP-böckerna. Det är bra grejer! Rent lycka. 

För övrigt, köpte en ny HP-bok för att ta med på semestern. Ville inte ta med mina fina inbundna utgåvor så jag köpte en ny på engelska i pocket. Den ser fint läst ut nu: 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar