måndag 22 augusti 2016

The Killing Joke

Skapad av producenten Bruce Timm och baserad på DC Comics-boken med samma namn - Batman: The Killing Joke tar oss in i det mörka sinnet hos Clown Prince of Crime, från den enkla starten till det ödesmättade mötet med Dark Knight. Upplev en superskurks barndom, en hjältes mod och en upplösning som lämnar dig mållös! (beskrivning lånad från cdon)

Det här är alltså filmen som bygger på Alan Moores comic med samma namn. Läs vad jag tycker om den här! The Killing Joke är en av de mer ikoniska Batman-verken som finns och det har varit en hel del snack om ratingen på filmen och även handlingen på filmen inför att den här filmatiseringen. Det är en comics som är relativt våldsam med en hemsk handling och innan filmen släpptes var många rädda att de inte skulle vara trogna till berättelsen som Moore skapat och göra den mer barnvänlig. Dock valde de tillslut att inte göra den mer barntillåten utan att köra på och visa allt det hemska. Vilket jag tycker var ett bra beslut. 

Det var tidigare också en del part om hur de skulle få till en film av en comic som bara är typ 50-sidor lång. Det blev även lite skriverier om detta då filmen typ läckte några dagar innan premiären. Vad jag uppfattar det som var många då kritiska till de tilläggen som gjorts. Dock måste jag säga att jag inte alls har några problem med tilläggen som gjorts. Jag ser visserligen inte det som en möjlighet i min egen bild av relationer inom Batman-världen (Spoiler: Angående Batman och Batgirl, ser inte dem tillsammans). Men jag tycker ändå att det förstärker storyn och det ger en bra ingång till resten av storyn. Dessutom tycker jag att det är jättekul att Batgirl får lite mer utrymme då jag verkligen gillar henne som karaktär. Stort plus för det! Det skulle även vara grymt om de skulle ta vid vid slutet av filmen och göra en Oracle-film, Åh, eller helt enkelt en Batgirl-film som bygger på Simones Batgirl! Eller både och! Det vore en dröm! 

I alla fall, Moores comics är ju ett mästerverk men jag tycker att de ändå lyckas med att förmedla de tankarna som comic:en lyfter fram. Jag köpte filmen i iTunes och fick med lite extra material med en kortare "dokumentär"om de olika sidorna av Jokern. Där pratade de just om det mer psykologiska aspekterna av Jokern och hur det var Moore som egentligen började med detta och införde det som en del av Jokern. Det var faktiskt väldigt spännande att lyssna på för det är de här delarna som gör Jokern intressant överhuvudtaget. 

Det verkar som att jag kanske är en av de få som faktiskt tycker den här filmen är någorlunda bra men I'm weird like that! Enligt mig är den sevärd!   

Mer Batman hittar ni här! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar