måndag 29 augusti 2016

Comics 103: Watchmen - Alan Moore

This Hugo Award-winning graphic novel chronicles the fall from grace of a group of super-heroes plagued by all-too-human failings. Along the way, the concept of the super-hero is dissected as the heroes are stalked by an unknown assassin.

One of the most influential graphic novels of all time and a perennial best-seller, Watchmen has been studied on college campuses across the nation and is considered a gateway title, leading readers to other graphic novels such as V for VendettaBatman: The Dark Knight Returns and The Sandman series. (beskrivning lånad från goodreads, finns även på bokus, cdon och adlibris)



Watchmen är en av mina favoriter. Tycker att den är riktigt cool. Det är en massa år sedan jag läste den senast, och har kanske bara läst den ett par gånger, men ändå kommer jag ihåg nästan hela grejen - handlingen, scenerna och allting. Vissa grejer är som inpräntat i hjärnan. 

Först och främst är det ett massivt verk, runt 400 sidor, vilket är ganska ovanligt för en comics. Dock märker man verkligen det för den har verkligen mycket innehåll. Handling på olika nivåer, massor av olika förhållanden och storylines att förmedla. Den här världen som Moore/Gibbons har skapat är riktigt fascinerande. Både rent strukturellt med den alternativa historien och alla möjligheterna i själva berättelsen och även utseendemässigt i själva boken. Underbart. 

Jag analyserade faktiskt filmen någon gång när jag läste en filosofi-kurs på gymnasiet. Och det man då hittar är just att den här betättelsen innehåller flera morlisla/etiska ställningstaganden och frågeställningar. återigen, så ger det ett djup till volymen. 

Dessutom kommer det från Alan Moores högst mysteriska hjärna vilket ger det hela en hög grad av märklighet till det. Ta bara "kapitel 4" i boken där man får läsa ur Dr. Manhattans perspektiv och därigenom försöka först hur han ser på tid och världen. Det är ett av mina favoritavsnitt i den här boken. 


För mig var Watchmen det verk som visade mig den mörkare sidan avSuperhjältar och med comics vilket jag idag vill ha och söker i vissa av de comics som jag läser. Så det tackar vi för att Watchmen visade! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar