onsdag 9 mars 2016

Vampire Academy #2: Fruset blod - Richelle Mead

Intriger och kamp på liv och död bland vampyrer på high school!
"Mitt humör steg raskt från 'gott' till 'extatiskt'. Jag och Dimitri. Ensamma. I en bil."
Rose ska gå igenom ett lämplighetstest för beskyddare. Testet ska ske hemma hos en beskyddare utanför skolområdet. Och det är bara hon och hennes intruktör, Dimitri, som ska åka! Och resan tar fem timmar! All glädje och förväntan inför testet försvinner dock så snart de når resans mål. Det är något som är väldig fel i det ensligt belägna huset ...
Det Rose och Dimitri upptäcker försätter S:t Vladimirs skola i högsta beredskap. Eleverna och deras familjer evakueras till en lyxig och avlägsen skidort för att kunna fira en säker och strigoi-fri jul tillsammans. Men det blir tyvärr inte så många mysiga skidturer för Rose: Dimitri är väldigt intresserad av en annan kvinna, Lissa måste uppföra sig ordentligt och Roses vän Mason försöker visa hur mycket han gillar henne. Tyvärr vill Mason också imponera på Rose och det är början till en fullständig, iskall katastrof för alla inblandade.
"Fruset blod" är den andra delen i serien "Vampyre Academy". Läs också den första delen, "Törst"! Ytterligare 4 delar är planerade i serien. (beskrivning lånad från goodreads, finns även på bokus, cdon och adlibris, och förmodligen/förhoppningsvis i era bokhyllor!)
Många av er har förhoppningsvis redan läst Vampire Academy serien så jag tänker egentligen bara nörda av mig lite här nedan. Har ni inte läst VA så är det bara att sätta igång! 
Otroligt nog så har jag inte läst mer än den första VA boken sedan jag startade den här bloggen! Det är sjukt länge sedan med andra ord som jag läste böckerna. Men nu har jag lyckats få tag i ljudböckerna så jag lyssnar på den på väg till skolan och liknande. Men Vampire Academy är fortfarande en av mina absoluta favorit bok-serier. Helt klart - ingen fråga om saken. Så det är väldigt roligt att läsa(lyssna) om dem nu igen. 
Kan ni förstå hur mcyket bra saker som händer i den här boken: 
1: Hela grejen med Strigoi-attakerna - mycket spännande och bra världsutveckling!
2: Vi träffar Adrian för första gången! 
3: Mamma Hathaway, och många av deras klassiska scener - typ när de tränar tillsammans första gången! 
4: Tasha introduceras. 
5: Rose and Mason. *jag skakar på huvudet med en sorgsen blick*. Det skulle aldrig hända och så gick det som det gick. 
6. Rose och Dimitri. Tänk att när vi läste den här boken för första gången så tyckte vi att de hade de svårt redan då. Men då visste vi inte vad som skulle komma i Skyggkysst, Löftet, Andens kraft eller Yttersta offret. Richelle Mead alltså!
Bra grejer! För övrigt är ljudböckerna okej. Det är inte direkt den bästa uppläsningen någonsin men om man väljer att fokusera på själva storyn så är det ändå hanterbart! 
Ps. jag hade väldigt svårt att säga "Fruset blod" i början, eller det har jag typ fortfarande, så av någon anledning brukade jag säga "Frustet blod". Pinsamt men sant och lite roligt. Väldigt märkligt! :)  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar