fredag 25 mars 2016

Daredevil s.2

A blind lawyer with his other senses superhumanly enhanced fights crime as a costumed superhero. (beskrivning lånad från cdon)

Läs om säsong 1 här! 

Daredevil är fruktansvärt bra. Jättespännande story och dessutom riktigt, riktigt bra gjort. Och de blir bara så bra!

Det finns väldigt många aspekter av det här som gör det bra. Dels sättet serien är gjord på. Varje scen får ofta ganska mycket tid/utrymme att spelas ut och man får verkligen följa vad som händer. Det gäller nästan alla scener i serien, och det blir framförallt väldigt bra och sjukt snyggt när de gör så med olika fighting scener. Det finns ett par scener som är nästan lika ikoniska som korridor-scenen från första säsongen. 

Jag gillar även att det vara är ett litet antal karaktärer som är centrala. Det är egentligen bara tre stycken som alltid är med sedan är det en handfull andra som är återkommande. Det blir större fokus på dem, stället för att lära känna många karaktärer lite grann. 

Daredevil har på många sätt samma principer som Batman har, framförallt i och med att ingen av dem dödar sina motståndare. I den här säsongen när Daredevil möter The Punisher så tycker jag att de lyckas förmedla några av de moraliska aspekterna som superhjälte-serier oftast innehåller på ett väldigt bra sätt. Många andra filmer och tv-serier med superhjältar tappar ofta de här aspekterna. Vilket är synd, då det är det som är en grundläggande aspekt av många superhjälte comics. 

Jag gillar också hur man verkligen märker att han är blind. Då han inte kan förlita sig på synen så är hela hans sätt att vara fundamental annorlunda än icke-blinda människor. Jag tycker att det är så coolt att se. Ibland tycker jag att de borde lyfta fram det ännu mer men det får absolut inte bli överdrivet.

Jag ser redan fram emot nästa säsong, hoppas att det kommer en sådan. Så länge tänkte jag kanske ge mig in på att läsa några Daredevil comics. Hoppas att de också är bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar