onsdag 17 februari 2016

Doctor Who s.9

The first six episodes from the ninth series of the relaunched sci-fi adventure drama, with Peter Capaldi reprising his role as the legendary Time Lord. This time around, the Doctor and his companion Clara Oswald (Jenna-Louise Coleman) travel through time taking on foes including Vikings, The Master (Michelle Gomez), Davros (Julian Bleach) and the Daleks. The episodes are: 'The Magician's Apprentice', 'The Witch's Familiar', 'Under the Lake', 'Before the Flood', 'The Girl Who Died' and 'The Woman Who Lived'. (beskrivning lånad från cdon)

Doctor who är alltid, eller nästan alltid, väldigt bra. Det är roligt, spännande, märkligt och ibland ganska skrämmande. Dessutom levererar de väldigt påhittiga och kreativa storylines som man bara njuter av att uppleva.

Jag gillade verkligen de sista avsnitten i säsongen. De har gjort ett väldigt spännande avsnitt med Sleep No More, där det kommer en hel del referenser till The Sandman(nödvändigtvis inte graphic novel serien som grundkälla men jag väljer att se det så) och Morpheus, och annat kopplat till detta: exempelvis en låt (se nedan)! Avsnittet är också väldigt intressant filmat, då avsnittet tidvis filmar ur karaktärers perspektiv - så att vi ser vad karaktären ser. Det är first person-shooter spel över det så att det skriver om det. Älskar det. 

Sedan har vi de två (tre - det påbörjas i det tredje sista men utspelar sig med i de två sista) avslutande avsnitten som också är jättebra. Gillade verkligen den storyline:en. Spännande och märkligt och sorgligt! 

Jag vet inte om det här är något jag bara har hittat på, men jag upplever att vissa tidigare säsonger har en övergripande handling, eller något som är återkommande genom hela säsongen. The Crack in The Wall typ. Visserligen har vi ju de två senaste säsongerna vissa karaktärer som dyker upp och skapar problem, men jag skulle vilja se något mer. För jag upplever att avsnitten inte har samma "djup" och man blir generellt inte lika mind-fuckad när man ser avsnitten som jag upplever att man har blivit tidigare. Jag vill ha mer weirdness som jag inte förstår. heaven Sent är definitivt på rätt väg men vill ha mer sådant! Heaven Sent har för övrigt 9,6 på imdb, så det är topp tre på imdb's list över top ratade Doctor Who avsnitt. Det kommer efter Blink som har 9,8 och före Forest of the Dead på 9,4. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar