onsdag 3 februari 2016

Batgirl vol.5: Deadline - Gail Simone

It's a hazardous reunion between Batgirl and the former Court of Owls assassin Strix as they face off against the lethal new threat known as Silver—the man who knows the secret of Gotham City's conspiracy of bats!*

Collects Batgirl #27-34, Batgirl Annual #2 and Batgirl: Future's End #1. (beskrivning lånad från goodreads, finns även på bokus, cdon och adlibris)


*Relativt dålig beskrivning angående vad som händer i volymen. Detta beskriver endast en del av volymen och inte själva Deadline-delen! 

Läs om de tidigare delarna av Batgirl här: The Darkest Reflection, Knightfall Descends, Death of The Family och Wanted

Jag är lite delad angående vad jag tycker om den här. Precis som i Wanted så fattar jag inte riktigt vad de första numren gör i volymen. De känns ganska random och jag förstår inte deras sammanhang. De är intressanta, spännande och läsvärda, men också random. 

Men jag gillar själva Deadline-delen av volymen som avslutar Gail Simone's Batgirl serien. Serien knyts ihop väldigt väl med den överhängande Knightfall berättelsen som löpt genom serien, och den får ett relativt bra avslut på serien. Dock tycker jag nog att de tre första volymerna i seren var aningen bättre än de två sista.

En liten kritik som jag upplevt med de här volymerna är att det ibland blir lite för ytligt när det kommer till vissa händelser. Det är ju det som är den största nackdelen med det här mediet - att man inte kan berätta hur mycket som helst utan man är relativt begränsad av formatet. Men ibland upplevde jag att det hände saker och ting men som man egentligen aldrig fick någon förklaring till eller avslut på. Det har ju även med att gör att detta är en slags parallell berättelse med andra inom Batman och DC comics-världen. När man då inte läser alla möjliga serier som kan berätta samma story så känner jag att man ibland tappar viss information. Lite tråkigt.  

Lite tråkigt är också att Gail Simone's Batgirl är över. Jag gillar verkligen den här versionen av Batgirl/Barbara Gordon och framför allt rösten som Simone har gett/skapat för Barbara. Jag tycker att Simone hanterar Barbaras situation, känslor och tankar på ett väldigt trovärdigt sätt som gör hela läsningen så mycket bättre. Synd att det är över. Hoppas dock att den nya Batgirl-serien som kommit kommer att göra sin egna tappning men fortfarande hålla en hög kvalitet på serien. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar