fredag 22 januari 2016

Harry Potter och De vises sten - J.K. Rowling

När föräldralöse Harry Potter visar sig vara trollkarl öppnar sig en helt ny värld för honom. Han får börja i Hogwarts skola i häxkonster och trollkunskap och råkar ut för en rad spännande äventyr. En klassisk berättelse för hela familjen! (Beskrivning lånad från goodreads, finns även på bokus, cdon och adlibris, finns ju nu även den fina illustrerade versionen: bokus, cdon, och adlibris)

Det var länge sedan jag läste Harry Potter böckerna nu, men blev väldigt inspirerad av Petras omläsning som vi kunde följa på Goodreads innan jul, alla HP-filmer som de har visat på tv under julen och den nya illustrerade versionen av första boken som släpptes i höstas. Därav fick det bli en omläsning (av första boken än så länge men tänker nog att jag kommer läsa alla!). Det gav mig också en möjlighet att för första gången recensera alla individuella böcker här på bloggen (gjorde ett inlägg om HP-serien generellt efter att ha lyssnat på ljudböckerna för ett par år sedan!). 

Harry Potter böckerna är ju en favorit och De vises sten är en otroligt bra början på den här berättelsen. Fantastiska karaktärer, underbara miljöer, spännande värld och story att lära känna, och en massa annat som gör den så himla bra.  

Den kritiken som jag har hört mot Rowling har varit angående henne sätt att skriva, vilket han (min universitetslärare i litteratur som för övrigt är ett stort fan av Hunger Spelen!) då ansåg inte var särskilt "bra" - hur man nu ska tolka det. Men hon skriver ju inte på ett svårt sätt med en massa målande uttryck/paragrafer av text som man lika väl skulle kunna sagt med ett ord. Utan Rowling har ju ett väldigt enkelt språk med ett väldigt bra flyt i texten. Rekommenderar verkligen att ni lyssnar på Stephen Fry ljudböckerna av HP någon gång för då märker man verkligen av vilket flyt det har. Men jag tycker att Rowlings enkla språk men klockrena beskrivningar av saker och ting gör HP väldigt bra, och det är det som delvis är styrkan med dessa böckerna. 

För att nämna några ord om den illustrerade versionen som jag faktiskt läste den här gången, så måste jag säga att Harry Potter gör sig väldigt bra som en illustrerad bok! Att det tagit så länge innan de gjorde det förstår jag inte. Men den är verkligen superfin. Ser verkligen fram emot att läsa alla böckerna som illustrerade utgåvor.

Det känns bra att vi inte behövde lämna Harry Potter världen även fast grundbok/film-serierna är slut. Man kan aldrig få för lite av Harry Potter! 





  


2 kommentarer:

  1. Åh, vad kul att jag hjälpte till att inspirera en omläsning. HP kan man ju alltid gå tillbaka till, och det är alltid lika jäkla bra. Vill för övrigt också ha den illustrerade utgåvan. Så fin! <3 :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju sååå bra! Förstår inte att jag väntat såhär länge innan jag läste dem igen!

      Radera