onsdag 20 januari 2016

Batman: Hush - Jeph Loeb

BATMAN: HUSH is a thrilling mystery of action, intrigue, and deception penned by Jeph Loeb (BATMAN: THE LONG HALLOWEEN) and illustrated by comics superstar Jim Lee (ALL STAR BATMAN & ROBIN, THE BOY WONDER) in which Batman sets out to discover the identity of a mysterious mastermind using the Joker, Riddler, Ra's al Ghul and the Dark Knight's other enemies - and allies - as pawns in a plan to wreak havoc. Volume 1 collects Batman #608 - #612, and volume 2 collects Batman #613 - #619. (Beskrivning lånad från goodreads, finns även på bokus, cdon och adlibris)

Jag var lite orolig för att den här inte skulle vara så bra som många av de andra Batman comics:en är. Framför allt då andra har tyckte att Loeb bara tryckt in så många karaktärer som möjligt i storyn. Dock har jag inga problem med det. Utan jag tyckte att det var en smart handling, kul att faktiskt möta de klassiska skurkarna från Batman-världen och att få följa Batman när han försöker lösa/förstå det här.

Det svåra när man gör verk som det här är att få in tillräckligt med bakgrundshistoria för att man ska kunna första relationerna mellan karaktärerna. Man måste självklart inte veta precis allt för att kunna uppskatta boken men jag tror att man lättare kan förstå vissa saker om man har läst lite olika comics sedan innan. Samtidigt är det kanske en bra introduktion till många av karaktärerna som återkommer inom världen. 

Jag gillar den. Bra story, kul med alla de olika karaktärerna som dyker upp och dessutom snyggt målad av Jim Lee. Bra läsning!    

2 kommentarer:

  1. Det här är faktiskt en av mina favoriter! Läser den minst en gång om året.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt rätt, bra böcker kan man aldrig läsa för många gånger!

      Radera