måndag 14 december 2015

Transmetropolitan vol.1: Back on the Streets - Warren Ellis

After years of self-imposed exile from a civilization rife with degradation and indecency, cynical journalist Spider Jerusalem is forced to return to a job that he hates and a city that he loathes. Working as an investigative reporter for the newspaper The Word, Spider attacks the injustices of his surreal 23rd Century surroundings. Combining black humor, life-threatening situations, and moral ambiguity, this book is the first look into the mind of an outlaw journalist and the world he seeks to destroy. (beskrivning lånad från goodreads, finns även på bokus, cdon och adlibris)

Jag har vid ett antal tillfällen tidigare tagit upp den här volymen, läst en bit och sedan lagt ned den. Men nu bestämde jag mig för att äntligen läsa klart den. 

Det är en väldigt märklig bok. Vi får följa Spider Jerusalem som är journalist när han ger sig ut i staden, och ibland stannar hemma, för att se saker att skriva om. Det är flippat och ganska stört men när man väl hade kommit in i hela grejen så kunde man faktiskt skratta åt det som hände. Dock tog det ett tag innan man kom dit. Det är också därför som jag gett upp den vid tidigare tillfällen. Men tragglar man sig igenom halva så tycker jag att den flyter på bättre därefter.  

Jag är inte alls säker på vart det här är på väg, vet inte heller om jag faktiskt kommer läsa vidare. Någon gång i framtiden kanske. Volymen var bra men föll inte riktigt mig i smaken.  Så vi får se! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar