måndag 28 december 2015

Comics Education!

Jag har spenderat första delen av den här terminen (augusti till slutet av oktober) med att skriva mitt första examensarbete, som nämligen handlade om vad det finns för några anledningar i forskning för att använda comics i engelska undervisningen. Jag har alltså läst forskning om comics i min utbildning - inte helt fel!



För att sammanfatta det lite kort kan man väl säga att alla som anser att comics inte är "bra" eller lämpliga eller liknande, kan slänga sig i väggen och sedan börja läsa comics och inse att comics inte är värdelösa. Typ. Det finns förvånansvärt mycket forskning om comics i utbildning, vissa texter är bättre än andra. Dock består de ofta av att folk tycker och tänker kring detta och inte så mycket praktiska studier över hur effektiva läromedel det är eller liknande. Men endel finns det, och det är ingen som egentingen säger att comics inte fungerar i skolan, eller generellt som läsvärt material. 

I alla fall, så tänkte jag att ni skulle få äran att ta del av detta med. Då jag själv känner att jag behöver reda ut vad jag faktiskt lärt mig om comics, så tänkte jag att ni också kunde få lära er det. Jag kommer inte att skriva så mycket om forskning som rör utbildning, om ingen specifikt är intresserad av det, så klart. Utan tänkte fokusera mer på det teoretiskt hur mediet fungerar och liknande, och dels recensera några av de mest återkommande verken i dessa sammanhang som jag stött på. Jag har lite ideér om vad jag tänkte inkludera men vi får se lite vad det här tar vägen. 

Om det är något särskilt som ni skulle vilja veta om comics, så är det bara att kommentera här nedan, så får vi se om jag kan svara/förklara/diskutera det.

Jag tänker typ att jag kommer att slänga ut inläggen de kommande dagarna, så om ni är intresserade att läsa kan ni kolla in lite då och då! Är ni helt ointresserade, vilket är okej, gör något annat och återkom nästa vecka!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar