onsdag 28 oktober 2015

Suicide Squad #1 - Adam Glass

They're a team of death-row super villains recruited by the government to take on missions so dangerous they're sheer suicide! Harley Quinn! Deadshot! King Shark! Defeated and imprisoned, they're being interrogated about their mission--and about who's pulling the strings behind this illegal operation. (beskrivning lånad från goodreads)

Riktigt, riktigt bra början. Här får vi följa med under deras slutgiltiga test för att se om de får bli en del av Suicide Squad och det slutar med att de direkt skickas iväg på deras första uppdrag. Även fast vi inte får så djupgående presentationer av alla så är det en bra introduktion till Suicide Squad, tycker jag. 

Dels har jag tidigare sett Assault on Arkham där Suicide Squad är huvudkaraktärerna, som man följer. Jag har även fått viss introduktion till dem genom Smallville. Så jag har viss koll på dem men inte så jättemycket. Dock känner jag att det kan vara kul att läsa vidare i och med att filmen kommer nästa år. 


Det jag funderar lite över är dock vilka som är "original" karaktärerna i the Suicide Squad, eller är det alltid olika? I detta numret träffar vi Harley Quinn, Deadshot, King Shark, El Diablo, Savant, Black Spider och Voltaic med Amanda Waller som boss. De två första och Waller känner man ju till dock inte alls de andra. Tydligen har DC även en "New Suicide Squad" som publicerats efter att denna lades ned 2014. Där ingår Harley Quinn, Deadshot, Deathstroke, Joker's Daugther och Black Manta. Så det är verkligen olika i olika samband. Jag gillar när man känner igen så många som möjligt, så hade kanske hoppats på fler kända i den här serien men ändå kul med Harley Quinn. 


Medlemmarna i Suicide Squad kommer från Belle Reeve, vilket är typ en mental institution fängelse. Och det är nu det börjar bli roligt att man engagerar sig lite i att läsa/se olika grejer i den här världen. För om man har sett Smallville - då vet man vad Belle Reeve innebär! Jag säger det igen: Intertextualitet är fantastiskt. 

Här kan ni kolla in trailern till den kommande filmen. Ser väldigt bra ut. Jokern är skitäcklig och väldigt inspirerad av The Killing Joke





Källa till karaktärerna i de olika serierna! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar