söndag 11 oktober 2015

Final Crisis - Grant Morrison (#3)

What happens when evil wins? That's the question Superman, Batman, the Justice League and every being in the DCU have to face when Darkseid and his otherworldly legion of narcissistic followers actually win the war between light and dark. Featuring the deaths and resurrections of major DC characters, FINAL CRISIS is more than your average multi-part event-it's a deconstruction of Super Hero comics and a challenging, thought-provoking take on the modern, four-color icons. (beskrivning lånad från Goodreads, finns även på bokus, cdon och adlibris)

Läs om del #1: Batman and Son här och del #2: Batman R.I.P. här

Herregud. Detta måste vara ett av de mest omfattande comics verket som jag har läst. Det här är mind-fuck på hög nivå. Jösses! Underbart.

Okej, det här är alltså en graphic novel som dels berättar fortsättningen på Batman R.I.P. plus att den blandar in en MASSA andra saker. Så man får alltså läsa om Superman, The Flash, Green Lantern och så vidare och inte bara ut Batmans perspektiv. 

I ett försök att kort försöka sammanfatta det här: En Gud hittas död/mördad på jorden, vilket leder till att en "master-plan" unravels, där Darkseid håller på att ta över allt och alla på jorden och i slutändan förstöra hela universum. När detta sker så faller allt samman och världar, time and space, krockar med varandra och vi står verkligen på brinken till undergång.

Final Crisis sätter verkligen hela grejen med DC comics "Multiverse" i fokus. Vad jag fattar det som är the Multiverse det är den "cosmic construct" därinom alla olika världar som finns inom DC comics existerar. Enligt händelserna i Final Crisis så finns det även någonting "bortanför" the Multiverse som då har en hand, eller två, med i spelet - alltså kontrollerar/styr vad som händer inom the Multiverse.  


The Multiverse, bild lånad från DC Comics, finns även en interaktiv karta där! 
Jorden är exempelvis Earth-0, som ligger precis ovanför mitten av bilden av The Multiverse, sedan finns det massor av olika världar med olika förutsättningar. De flesta har på ett eller annat sätt en motsvarighet till karaktärerna som vi känner till från Earth-0. Det finns alltså flera The Flash och flera Superman - även fast de kan vara ganska olika de vi traditionellt känner till. 


Olika "The Flash". Bild lånad från Wikipedia, läs mer om The Multiverse där också! 
Det händer fruktansvärt mycket saker i den här boken. Det är inte helt lätt att hålla koll på allt, tycker ändå att de lyckas hålla ihop det ganska väl. Men det är flera olika storylines och MASSOR av karaktärer, flera världar och så vidare. Så det är som vanligt inte helt lätt att ta sig igenom den. Dock är det värt att läsa för det är stört häftigt och jättebra läsning. 

Det finns massor av saker som jag inte alls hänger med på men jag känner verkligen att ju mer man sätter sig in i Batman och DC Comics världen ju mer förstår man. Speciellt när man läser verk som det här. Mycket av Multiverse-grejen och "Gudarna" var nytt för mig, dock fanns det saker som jag nu faktiskt känner igen efter att ha läst klart The New 52 och sett Smallville. Först och främst, Agents of S.H.A.D.E. och Frankenstein (eller Frankensteins Monster som jag vill kalla honom) dök upp - läs om Frankenstein här. Och när jag såg Omega symbolen - då visste jag att något skumt var på gång (se Smallville season 10). Dock inser jag nu när jag läste mitt egna inlägg om Smallville att skurken i säsong 10 heter Darkside, och jag kopplade inte det till Final Crisis och Darkseid förens nu - suck Lovisa! Jag nämner det igen - intertextualitet är så fantastiskt kul! 

Above the door, people! 
Avslutar med en liten tanke till Batman, hans insats och hans öde!

Härnäst blir det att läsa Time and The Batman, vilken ska koppla samman händelserna i Batman R.I.P. och Final Crisis, och kanske även fortsättningen av Morrisons serie. Ska bli spännande! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar