måndag 13 juli 2015

Jurassic World

Det har gått tjugotvå år sedan John Hammonds dröm om en nöjespark med levande dinosaurier och äntligen har den förverkligats. Arbetet med genetiskt material har givit forskarna mer kunskap om de förhistoriska jättedjuren än de kunnat drömma om. Nu har de förstått så mycket om utvecklingen att de törs undersöka hur den skulle fortsatt om inte en meteorit satt punkt för dinosauriernas välde... (beskrivning lånad från cdon)


Jag gillar den. Kan typ tänka mig att se fler filmer av det här. Underhållande, rolig, Chris Pratt, dinosaurier - jättebra. Den är ju väldigt lik de tidigare filmerna, så på det sättet känner vi ju igen många aspekter av filmen och handlingen. Men den tar väl med oss in på 2010-talet i alla fall. Jag har typ halvkollat på de tidigare filmerna, de visades typ på tv varje dag när jag var i new york, men jag kommer inte ihåg så mycket detaljer och så från dem.

Men jag gillar verkligen Chris Pratt och Bryce Dallas-Howard i de karaktärer som de spelar. Visserligen är det lite av en jobbig Man of Steel/Lois Lane fast-crush som uppstår men de var ju några fantastiska dialoger mellan dem och de är generellt ganska badass! 

Det var även roligt med "barnen", speciellt den yngre killen som fungerade som en levande faktabok. Filmen blev visserligen kritiserad för att många grejer INTE stämde överrens med verkligheten och historien, men jag tycker ändå att de fick fram en hel del korrekta saker som faktiskt stämmer och som vi kan lära oss saker av! 

Spoilers: som lite av ett fan ändå så måste jag säga att jag gillade uppgörelsen mellan Indominus och T-Rex(och Blue)! För folk som gillar att leka med dinosaurier är väl det en situation man känner igen. 

Även kul med lite vinkningar till de tidigare filmerna och Jake Johnsons t-shirt! Så bra! Ska nog skaffa mig en!

För övrigt: Blev uppmanad att se den i 3D. Gjorde sig ganska bra i 3D. Men jag hatar det fortfarande. Tyvärr.  n sådan! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar