onsdag 22 april 2015

Batman vol. 4: Zero Year - Secret City - Scott Snyder

The fourth volume in Scott Snyder and Greg Capullo's best-selling run on Batman! Still dealing with the death of his son and the aftermath of Death of the Family, Batman must stop a robbery by Bruce Wayne? Twists and turns are around every corner as Bruce must clear his name and stop this mysterious perpetrator, all leading to the epic "Zero Year." It collects issues numbered 21-24, number 0, and Batman Annual number 2 in Scott Snyder's landmark run in this number1 New York Times bestselling series. (beskrvning lånad från bokus, finns även på cdon och adlibris(och goodreads men beskrivningen där är helt off!))

Berättelsen om The Red Hood påbörjades lite redan i den förra volymen. Betydelsen av Red Hood utforskades ännu mer i den här volymen. Samtidigt som Snyder ger sin version av Batmans origin story. Även Edward Nygma gör en biroll. 

Ännu en bra bok av Snyder. Alltid kul att läsa origin stories, även fast det finns mycket kvar att utforska i Batmans origin story i den här serien så var det en bra början. Den här fokuserar mest på den första tiden då Bruce kommer tillbaka till Gotham efter att ha varit bort(legally declared dead) i några år och hur han successivt hittar sin roll som Batman. Jag gillade verkligen hur Snyder knöt ihop säcken till när Bruce var liten och ramlade ned i Brunnen. 

När Bruce väl väljer att annonsera att han är tillbaka, håller han ett litet tal och han ställer då frågan: "What do you love about Gotham?" Jag gillade det. Det är väl lite av en återkommande fråga inom Batman-världen. Varför bo/leva/kämpa för en stad som bara är totalt korrupt? Det blir nästan en fråga till mig som läsare med: Varför gillar jag batman-världen? Jag har nog inget bra svar på det. Men nu börjar jag att fundera på det! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar