måndag 24 november 2014

Outlander - Diana Gabaldon

The year is 1945. Claire Randall, a former combat nurse, is just back from the war and reunited with her husband on a second honeymoon when she walks through a standing stone in one of the ancient circles that dot the British Isles. Suddenly she is a Sassenach—an “outlander”—in a Scotland torn by war and raiding border clans in the year of Our Lord...1743.

Hurled back in time by forces she cannot understand, Claire is catapulted into the intrigues of lairds and spies that may threaten her life, and shatter her heart. For here James Fraser, a gallant young Scots warrior, shows her a love so absolute that Claire becomes a woman torn between fidelity and desire—and between two vastly different men in two irreconcilable lives. (beskrivning lånad från goodreads, finns även på svenska på bokus, cdon och adlibris)


Det här är fantastiskt bra. Vilken berättelse. Att man kan komma på den här storyn, tycker jag, är helt ofattbart. Vilken skapelse. 

Detta är en historical adventure romance med inslag av sci-fi(time travel). Själva storyn eller handlingen är jättebra och spännande. Den täcker väldigt många olika delar. Den handlar verkligen inte bara om Jaime och Claires romans, utan massa andra sker med; levnadssituationen i the Highlands vid den här tiden, kommande krig och historiska händelse, och en massa intriger mellan olika karaktärer. 

Ni som läst min blogg ett tag har säkerligen uppmärksammat att mitt mått på en  fantastiskt bra bok är en bok som innehåller många olika aspekter. Den ska bara både rolig och sorglig. Fin men samtidigt hemsk, äventyrlig och spännande. Det är Outlander. Ibland bara skrattar man rakt ut för att det är roligt. Men samtidigt finns det delar som är fruktansvärda och man bara önskar att det aldrig skulle ha hänt. Det händer exempelvis en del grejer framemot slutet som är verkligen är hemskt och då när man har verkligen har börjat älska de här karaktärerna så händer det grejer. Det var hemskt att läsa. Fy. 

Det som jag tycker höjer boken till något mer som inte som många andra böcker har är att det finns SÅ mycket information i boken. Historical romance är ju annars något som är ett ganska vanligt tema i typ Mills and Boons/harlequin böcker, tänker jag mig. Och ja, den här boken skulle delvis kunna passa in som den typ av bok. Om det inte vore för all information i boken. Det skulle lika väl kunna vara en handbok i herbology och vilken nytta olika typer av blommor och växter kan ha i medicinska syften. Du lär dig saker om hästar - tydligen gillar dem/vill dem lukta på dig. Geografi, historia, folklore från Highlands, mer sjukvårdshistoria och så vidare. Gabaldon har typ degrees inom zoologi, ekologi och marinbiologi och har typ jobbat på universitet som professor och liknande. Jag gillar verkligen hur hon har tagit med mycket av den kunskapen in i denna världen och berättelsen. 

Jag fick rekommendationen att lyssna på Outlander som ljudbok och det är det jag har gjort. Så jag har ingenting att säga om det skrivna språket i boken. Men om ni vill lyssna på en fantastiskt bra ljudbok så rekommenderar jag verkligen denna. Hon som är uppläsare heter Davina Porter och är typ prisbelönad för hennes uppläsning. Dels det skotska språket/dialekten som hon löser väldigt bra så att man ändå förstår. Men även individanpassningen hon gör så att man fattar av hennes sätt att prata att det är någon annan som pratar/säger något. Även inlevelsen och farten och så vidare gör det till en väldigt bra upplevelse. Jag läste en recension på amazon eller audible, där det stod: "The Reason for the Existence of Audio Books" och allt jag kan säga är att jag håller med. 

En liten heads-up om ni vill lyssna på ljudboken... den är ca 33h lång så se till att ha tid så ni kan lyssna på den(julledighet snart - just saying)! 

Ja, då var första boken avklarad. Då har man sju stycken(publicerade, är en till på väg om jag inte har helt fel!), böcker kvar, en tv-serie att kolla på(länk till imdb) och en framtida resa till Skottland att börja planera! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar