måndag 28 juli 2014

Sailor Moon vol. 6- 12 - Naoko Takeuchi


Usagi Tsukino is a normal girl until she meets up with Luna, a talking cat, who tells her that she is Sailor Moon. As Sailor Moon, Usagi must fight evils and enforce justice, in the name of the Moon and the mysterious Moon Princess. She meets other girls destined to be Sailor Senshi (Sailor Scouts), and together, they fight the forces of evil! (beskrivning lånad från goodreads, finns även på bokus, cdon och adlibris

Läs om vol.1-5 av mangan här! 

Här hittar ni andra inlägg om animen och mangan! 


Jag är förvånad över att animen och mangan faktiskt följer samma storylines bara att animen drar ut på det ganska mycket. Men de gör sig SÅÅÅ mycket bättre i komprimerat format då man faktiskt hänger med i storyn och det flyter på och man är intresserad av vad som händer. Tyvärr gillar jag verkligen inte den sista storyn som de har - "Stars". Slutet var väldigt bra av den delen men jag gillar inte alls handlingen i stort av den delen eller "The Stars" för den delen. Dessutom är Tuxedo Mask nästan inte med någonting. Tråkigt. 

Som jag säkerligen har tagit upp tidigare när man pratar om Sailor Moon så tycker jag att Usagi/Sailor Moon som karaktär är mycket bättre i mangan. I animen förblir hon bara en cry-baby genom hela serien men i mangan utvecklas hon mer och det gillar jag. 

Jag upplever det som att det inte finns någon särskild framförhållning i serien överhuvudtaget utan det känns som att man hittar på nya storylines när man behöver det. Det finns liksom inte särskilt mycket sammanhållning förutom att det är samma karaktärer. Det tycker jag gör det hela till en ganska icke-komplex serie. Hade gärna sett att det var mer kopplingar och sammanhållning över serien. 

Men jag gillar Sailor Moon. Det är en rolig, bra och underhållande manga. Om ni inte vill läsa mangan och inte kolla på de ca 200 avsnitten av den gamla animen kan ni nu kolla in den nya animen som hade premiär för ett par veckor sedan. Än så länge håller den samma storyline som mangan gör  och är helt klart sevärt.

 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar