tisdag 22 juli 2014

Engelsforstrilogin - Strandberg/Bergmark Elfgren

Cirkeln

Engelsfors. Vackert namn, risig stad. Omgiven av djupa skogar där människor ofta går vilse och försvinner. Sex tjejer har just börjat gymnasiet. De har inget gemensamt - förutom att en uråldrig ondska jagar dem.

Höstterminen har just börjat när en elev hittas död på en av gymnasieskolans toaletter. Alla förmodar att det var ett självmord. Alla utom de som vet sanningen.

En natt då månen färgats mystiskt röd förs sex tonårstjejer till den nedlagda folkparken. De vet inte hur de har kommit dit eller varför de är där, men utan varandra kommer de inte att överleva.

De får veta att de är häxor. De Utvalda, som nämns i en uråldrig profetia. Plötsligt är gymnasiet på liv och död - bokstavligt talat. De måste lära sig samarbeta trots sina olikheter, och kontrollera de magiska krafter som vaknat till liv inom dem. Tiden håller på att rinna ut. De måste hitta och besegra ondskan som jagar dem, innan ondskan hittar dem. (beskrivning lånad från goodreads, finns även på cdon, bokus och adlibris)

Eld

De utvalda ska börja andra året på gymnasiet. Hela sommarlovet har de hållit andan i väntan på demonernas nästa drag. Men hotet kommer från ett håll de aldrig kunnat förutse.

Det blir alltmer uppenbart att något är väldigt, väldigt fel i Engelsfors. Det förflutna vävs ihop med nuet. De levande möter de döda. De utvalda knyts allt tätare till varandra och påminns återigen om att magi inte kan lindra olycklig kärlek eller laga krossade hjärtan. (beskrivning lånad från goodreads, finns även på bokus, ablibris och cdon)




Nyckeln

Det har gått drygt en månad sedan tragedin i Engelsfors gymnasiums gympasal. De utvalda får ingen tid att återhämta sig innan deras värld vänds upp och ner igen. Frågor besvaras. Hemligheter avslöjas. Lojaliteter prövas. Tiden håller på att rinna ut och till slut kan De utvalda bara vara säkra på en sak: Allt kommer att förändras. (beskrivning lånad från goodreads, finns även på cdon, bokus och adlibris)






Äntligen var de lästa eller lyssnade på i detta fallet. Förvånansvärt bra. Jag har inte varit direkt entusiastisk inför att läsa dessa men tycker det känns som en bra kompensation att ha lyssnat på dem. För storyn är ändå väldigt bra och spännande. I början tyckte jag att det var aningen för många karaktärer och det kändes som att man hela tiden hoppade mellan de olika karaktärerna och aldrig verkligen lärde känna dem. Men i sista boken kunde man ju nästan förutspå vem som skulle säga vad och komma med en kommentar. 


Som sagt lyssnade jag på dessa på ljudbok, typ 70h ljudbok. Det tog mig någon vecka eller så ta ig igenom det hela. Jag tyckte inte att ljudboken i sig var den bästa jag lyssnat på. Jag tycker att man på något sätt vill höra en distinktion mellan olika personer - det gjorde inte jag. Tyckte att den var lite för långsam också. Det var även svårt att uppfatta när någon sa någonting eller om någon bara tänkte det. 

Tidvis tyckte jag att de till och med var ganska läskiga. Kan möjligtvis vara påverkat av att jag lyssnade på dem på jobbet, tidigt på morgonen - ensam i en lokal. Men ändå - tidvis läskig. Förföljelse, mörka kyrkogårdar, and so on. Bra grejer. 

Det sista jag måste kommentera är kopplingarna till Buffy. Konceptet i sig är exakt likadant. En Utvald, ett råd, magi, och en ledsagare/Giles. Det finns portaler mellan olika världar och så vidare. Men det är ju inte alls i samma klass som Buffy är/har. Jag ser inte direkt några mer likheter än konceptet och storyn men det handlar ju om så mycket mer och det är därför det är svårt att säga att de är lika varandra. Buffy handlar ju inte bara om att hon är The Slayer, utan karaktärerna och deras relationer till varandra och så använder de språket på ett fantastiskt bra sätt. Det är sådana saker som gör Buffy - saker som Engelsforstrilogin inte alls har. Därför känns det fel att jämföra dessa. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar