måndag 10 februari 2014

Sailor Moon


Sailor Moon handlar om Usagi Tsukino(Serena, Annie, Sailor Moon) som en dag stöter på en katt, Luna, som plågas av några små grabbar. Usagi hjälper Luna, som visar sig vara en magisk talande katt. Ett lyckligt sammanträffande(eller ödet?) eftersom Luna letade efter Usagi och de andra Sailor Senshi. Luna berättar för Usagi vem Usagi egentligen är och hur hon kan förvandla sig till Sailor Moon, för att i kärlekens och rättvisans namn, bekämpa ondskan.

För ett par år sedan påbörjade jag projektet med att kolla på alla avsnitt av Sailor Moon och det tog mig fram tills i julas att genomföra detta. Målet var att bli klar med animen innan den nya skulle ha kommit den här vintern. Dock har den nu flyttats fram till sommaren. Så den får vi vänta ett tag till på. 


Animen är uppbyggd så att det i varje säsong, som är på ca 40 avsnitt, har en "main villain" som vill ta över Jorden, världen och/eller universum. Sailor Moon och de andra Sailor Soldiers samarbetar för att besegra ondskan. 


Å ena sidan är serien väldigt ensidig. Har man sett ett eller två avsnitt i en säsong så kan man lika väl ha sett alla. Samma saker händer i ca 20 avsnitt, någonting händer, och sedan kommer 20 avsnitt till innan upplösningen. 

Å andra sidan är det en bra serie. Den är väldigt barnslig och rolig samtidigt som den har ett bra budskap. Hela serien, varje avsnitt, handlar om att våga stå upp för det man tror på och att kämpa för det. Och hur svårt det kan vara. Sailor Moon misslyckas med saker och ting de flesta gångerna men hon ger aldrig upp. Det är ett fin och bra budskap, tycker jag. Sedan har vi ju alla dessa andra saker som gör animen så bra. Alla uttrycken och kroppsspråket hos karaktärerna; att hoppa upp två meter i luften när man blir skrämd och liknande. Sailor Moon som gråter i, nästan, varje avsnitt av någon anledning. Alla de olika transformation-sequences som finns, Tuxedo Masks intro till alla fighter han är med i och att/när han kallar Sailor Moon för dumplings. Det finns massor av liknande grejer som verkligen gör serien till något eget och extra. 






Det finns fem säsonger(Sailor Moon, Sailor Moon R, Sailor Moon S, Sailor Moon SuperS och Sailor Moon Stars) med sammanlagt 200 avsnitt. Så här efter att man har sett alla dessa avsnitt är det ENORMT svårt att urskilja dem från varandra men ser man det över säsonger så går det någorlunda. Det första tre säsongerna tycker jag är väldigt bra. De är mer lika varandra och innehåller mer av det här som jag tycker gör serien(som jag nämnt ovan). Sailor Moon SuperS är helt okej, dock tyckte jag inte om den lika mycket som de tidigare säsongerna(kan dock även bero på att jag möjligt blev lite trött på det hela här!). Den sista säsongen Sailor Stars tycker jag är den sämsta av dem. Delvis för att den är ganska annorlunda mot de tidigare och innehåller inte lika mycket av det jag förväntar mig att se i ett avsnitt. Dessutom var Tuxedo Mask nästan inte med någonting - väldigt sorgligt. Det var även en annan intro låt, som inte alls var lika bra som originalet. 


Här är det bra introt, både på svenska och japanska!


Jag antar att många av er har sett något avsnitt av Sailor Moon i er livstid. Men det är faktiskt väldigt kul att kolla på det nu igen efter ganska många år. Min tanke om Sailor Moon och andra anime och cartoons har varit att de ungefär är random meningslös skit som dock är väldigt roligt och underhållande. Dock kollar man på serier som Sailor Moon eller Avatar: The Last Airbender så handlar de faktiskt om många väldigt bra grejer, som man kanske inte märkte när man såg dem när man var liten. Därför är det roligt att kolla på dessa igen. 


Förhoppningsvis kommer ju den nya animen till sommaren, så om ni inte vill kolla på 200 avsnitt med många fillers så kan det ju vara en ide att kolla in det då! Det ska jag i alla fall göra. 



Problemet om man vill se det här igen(lagligt) är att få tag i animen. Den svenska Sailor Moon finns typ inte - överhuvudtaget. Det man har att välja på då är antingen japanska tal med engelsk text - vilket jag har sett som fungerar väldigt bra! Eller så finns det en amerikansk dubbad version med engelsk text. I och med att det inte finns i svenska butiker (vad jag har hittat) så måste man köpa detta på annat sätt. Det finns en hel del olika boxar med detta. Men tänk på att de måste antingen vara regions fria eller region 2 för europa - bara för att var extra säker på att det fungerar. För min del slutade det med att jag beställde boxen från Malaysia eller något liknande genom ebay. Vilket gick jättebra - men det gäller att vara lite kreativ och göra en del research! 


4 kommentarer:

  1. Jag älskade Sailor Moon när jag var yngre och för några månader sedan började jag titta på det igen och satt och skrattade som en tok! Så himla roligt var det! Dock kom jag bara till avsnitt 10 innan jag tröttnade eftersom det var vääldigt upprepande.

    Jag såg det faktiskt på Youtube med svenskt tal :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade det varit mindre antal avsnitt så hade det nog varit ännu bättre. Mer koncentrerat!

      Radera
  2. De första två säsongerna, Sailor Moon och Sailor Moon R, finns dubbade på svenska. Men älskar serien, men tycker tyvärr att sista säsongen var lite knepig. Hade hoppats på mer kärlek och mer av det roliga. Jag kollade också på Japanskt tal med engelsk text, är faktiskt ganska najs att lyssna på japanska ;)

    SvaraRadera
  3. Ja, jag har sett många av det första avsnitten/säsongerna på svenska en gång i tiden. Dock finns de inte att få tag i på DVD eller liknande!

    Håller verkligen med! Dessutom åker väl Mamoru är ju nästan inte med någonting heller så det är jag besviken på.

    Det svåra med japanska är ju att man faktisk måste läsa texten - vilket jag tycker är lite jobbigt för då kan jag inte bara fokusera på vad som händer på bilden.

    SvaraRadera