torsdag 14 november 2013

Janne, min vän - Peter Pohl

Den 31 augusti 1954 kl 18.32 ändrades allting. Då dök den rödhårige och fräknige Janne upp från det okända, och med sin häpnadsväckande cykel prejade han sig in bland grabbarna i gänget på Söders höjder. Janne blev Krilles vän, en högst ovanlig vän som ständigt lämnade nya frågetecken efter sig. Och Krilles liv blev två liv - ett i den traditionstyngda skolan, och ett med Janne. (beskrivning lånad från goodreads, finns även på bokus, cdon och adlibris

Blä. Det är min första reaktion till den här boken. Visst, den har många spännande aspekter som man kan ta upp men den är otroligt svårläst. Rent språkligt men också innehållet - jag fattar inte vissa grejer i den här boken och mycket känns bara helt random. Jag skumläste igenom den här för att jag skulle ens ta mig igenom den!

Tyvärr så visste jag vad som skulle hända eller vad som är så speciellt med den här boken innan jag började läsa så det är möjligt att boken tappade lite av dragningskraften gentemot mig. Har man läst böcker om barnböcker (typ Barnbokens byggklossar av Nikolajeva) så kan man allt om Janne, min vän utan att faktiskt ha läst boken. Skulle vara intressant att höra när folk fattar. När förstod du(om du nu har läst den)?!

Det är en spännande story att känna till men jag skulle vara mycket lyckligare just nu om jag faktiskt inte hade behövt att LÄSA storyn. Så mycket lyckligare.

Om någon vill veta vad den handlar om utan att läsa så kan ni kommentera och fråga!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar