onsdag 23 oktober 2013

Sommarregler - Shaun Tan

Sommarregler öppnar en fantastisk och drömlik värld där två pojkar utforskar de häpnadsväckande platser och varelser som finns runt omkring dem. Den berör hur svårt och komplicerat det kan vara att växa upp och om alla de faror som lurar på vägen. (beskrivning lånad från kabusa böcker, finns även på goodreads, bokus, adlibris och cdon)

"Bryt aldrig mot reglerna. Framför allt om du inte begriper dem."

Ännu en jättefin bok av Shaun Tan. Med fantastiskt fantasifulla underbara bilder och kryptiska budskap - det vanliga vi kan förväntas oss av Shaun Tan. 

Den här boken har ett liknande upplägg som både Det röda trädet och Borttappad med väldigt lite text, bara en mening på varje uppslag, varvat med bilder som både kompletterar texten och berättar sin egna historia. 


Ganska passande så här i höst rusket, hos mig spöregnar det för tillfället, då man längtar tillbaka till sommaren. 

Något som jag tänker på när jag läser detta är flyktighet. Det är väl till stor del det om sommaren faktiskt handlar om. Att göra något annat än det vi vanligen gör till vardags. Genomgående i boken dyker det upp fåglar av olika slag - vilken mer passande symbol finns det för flyktighet liksom. 

Jag läste  för ett par veckor sedan en kort liten bok som heter A Small Place skriven av Jamaica Kincaid som handlar om ön Antigua. A Small Place är en postkolonialistisk bok som är skriven som en reaktion på kolonialismen (det har ni väl alla koll på?! Men i stort sett Europas erövring av världen tidigare i historien!) och den har en "anti-turism" aspekt i sig som är rätt intressant. För vad tycker egentligen lokalbefolkingen om att massa turister kommer till deras länder och "vill uppleva" de länderna? Jag fick lite associationer till detta när jag läste sommarregler. 

Men en fin bok.


Läs mina recensioner på andra Shaun Tan böcker här: 
Det röda trädet
Borttappad
Ankomsten
The Rabbits
Tales from outer suburbia/berättelser från yttre förorten


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar