måndag 15 april 2013

The Host

When an unseen enemy threatens mankind by taking over their bodies and erasing their memories, Melanie will risk everything to protect the people she cares most about, proving that love can conquer all in a dangerous new world. (beskrivning lånad från imdb.com)

Lite sen recension, så filmen den 25:e redan, men bättre sent än aldrig?!

Jag tycker att den var/är okej. Vissa delar är bättre och andra sämre. Det är Stephenie Meyer som skrivit boken och halvt regisserat filmen så den innehåller många pinsamt jobbiga cheesy moments då man bara vill dö. Men samtidigt. Det finns många spännande bra grejer också. Stället där de är("Grottan") är jättehäftig och filmen är fint estetiskt gjort och det är verkligen ett plus. Även om det dock inte alltid sett ut som jag tänkt mig från boken. (Främst tänkte jag bara på att hon egentligen ska bli placerad i en håla i väggen, kolsvart och där man inte ens kan sitta rakt upp. Men nej i filmen får hon ett stort luftigt rum - inte direkt samma sak!) 

Det som hänt när de lagt tid på att ha med dessa pinsamt jobbiga cheesy moments är att de inte tagit men andra delar av boken som faktiskt är ganska spännande. Om jag kommer ihåg det rätt så arbetar väl Wanda som professor på något universitet och lär ut om/berättar om de andra världarna hon har varit i och jag tycker det skulle varit spännande att både få se och höra detta. 

Jag saknar egentligen hela biten med att hon verkligen är hatad när hon kommer till grottan men att hon sakta men säkert blir allt mer accepterad och varför/hur hon blir accepterad. Nu blev det bara som att tiden gick och sedan var allt okej. Det är inte direkt verkligt. 

Det känns verkligen som att det är en film för de som har läst och gillat boken. Jag vet inte riktigt hur folk som inte läst boken reagerar till filmen och verkligen förstår vad det är som händer. Jag är aningen tveksam till att de verkligen fattar och ser den på samma sätt som vi som läst boken. Antagligen inte. Och då betyder den typ inte någonting. 

Den får inte heller något "lyft" och blir otroligt super spännande, utan det mer bara är. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar