torsdag 17 januari 2013

Torsdags tema: FanFiction 102

Här kommer uppföljningskursen till Fanfiction 101!

En sammanfattning och för er som inte vet: Fanfiction är texter skrivna av fans, från världen över, som utgår ifrån världar/personer(karaktärer)/någonting i böcker/filmer/tv-spel/tv-serier/allt möjligt. 

Jag har ingen aning om hur läsandet av Fanfiction ser ut i Sverige. Jag hopps att det finns många som läser det, dock är det inget jag hört talas om så mycket. Jag vet att det finns en FF-författare som heter Ms. Sweden, som antagligen kommer från Sverige, så jag antar att det finns några andra där ute! Hej på er i sådana fall! 
Det jag tänkte fokusera på idag är lite tips och råd för att hitta fanfictions!
1) Gå in på sidan! Fanfiction.net
2) Börja klicka och se vad som finns. Alltid ett bra sätt att hitta inspirerande saker. 
3) Utgå ifrån böcker/filmer m.m. som ni gillar. Det finns tyvärr inte fanfictions på allt men det går säkert att hitta något som ni gillar. Väldigt många fanfictions är ofta inte alls som originalet, utan det kan vara helt annorlunda, så leta även efter berättelser som ni gillar i böcker som ni kanske inte älskar mest i världen. 
4) Harry Potter och Twilight har allt. Personligen läser jag mycket(nästan bara) Vampire Academy fanfiction, dock kan det ibland bli utplockat och man känner att det inte kommer något nytt och man har läst allt. Tråkigt nog, men letar man vidare i arkiven brukar man tillslut hitta något. 
5) Sortera efter antalet Reviews! Många reviews = gillad
6) Sortera efter Rating! läs om rating-systemet här! Låg R = cute, hög R = hot! - typish!
7) Kolla efter senaste uppdateringsdatumet/publiceringsdatumet och om den är "complete" eller "in-progress". Är de complete - läs på. In-progress - kolla senaste uppdateringdatumet - tråkigt om de kanske är halvklara m.m!
8)LÄS!!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar