lördag 26 januari 2013

Saga vol.1 - Brian K. Vaughan

When two soldiers from opposite sides of a never-ending galactic war fall in love, they risk everything to bring a fragile new life into a dangerous old universe. 

From New York Times bestselling writer Brian K. Vaughan (Y: The Last Man, Ex Machina) and critically acclaimed artist Fiona Staples (Mystery Society, North 40), Saga is the sweeping tale of one young family fighting to find their place in the worlds. Fantasy and science fiction are wed like never before in this sexy, subversive drama for adults.


Detta är första numret/volymen av en ny serie av Brian k.Vaughan, som jag hoppas ska bli något av ett episkt äventyr.

Det är svårt att veta efter att bara ha läst första volymen, men det finns potential. Det påbörjas ett antal olika berättelser eller aspekter av/i den här världen som förhoppningsvis kommer att växa mer under tidens gång.

Vad jag tycker är intressant är att det finns enormt många aspekter och saker som man kan lyfta fram och analysera och liknande, och vissa saker som bara är värda att nämna. Kultur, ras, traditioner, manligt/kvinnligt, liv i universum m.m. Det är faktiskt en bra seriöst handling. Spännande, weird, lite så absurt rolig(om det ens förklarar vad jag verkligen menar?!), ibland totalt vardaglig(mitt under ett krig/flykt liksom?!) och ibland några riktiga cuteness-scener på det! Jättebra.

Jag tycker att den är snyggt gjort rent bildmässigt. Stort plus. Inte för att det finns något negativt. Jag gillar det iallafall.

Läs på egen risk, det är inte alls spoiler egentligen(första meningen i boken typ - inget särskilt. (Markera området efter denna mening): "Am I shitting? It feels like I'm shitting!" Det här måste vara den bästa första meningen någonsin. Seriöst. Och jag är lite oseriöst seriös när jag skriver och säger det här. Men den är så bra. Första tanken är liksom vara VA? och fy fan va äckligt. Fantasin flödar och associationerna är vilda om vad man kommer att få se på nästa sida. Och så bläddrar man... fortfarande med tanken äckligt i huvudet. Så ser man och börjar tänka. Och tänker lite till. Och lite till. Det, det är Brian K. Vaughan för mig. 

Gillar Saga. Gillar Brian K. Vaughan. Gillar hans namn, det är därför jag alltid skriver hela. Gilla graphic novels.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar