lördag 12 januari 2013

Band of Brothers

Band of Brothers baserar sig på Stephen E. Ambroses bestseller, och berättar historien om Easy Company, det 506:e regementet vid det 101:a luftburna divisionen av USA:s armé. Historien tar sin början vid deras träning i Georgia 1942, och följer dem ända fram till Dagen D och Nazi-Tysklands fall. Band of brothers är en sann historia som baserar sig på mängder av intervjuer med överlevande, såväl som journaler och brev från soldaterna. Band of Brothers är en historia om en divison som tog 150% förluster och vars soldaters liv blev till legender. (beskrivning lånad från cdon.com)

HBO-miniserier. Alltså det är det bästa som finns. Epic. Storslaget. Bäst. Fantastiska.

Har tidigare även sett The Pacific, andra världskriget - Stilla Havsdelen, och Generation Kill, Irak, som jag också rekommenderar. Verkligen jättebra skildringar av dessa krigen - tycker jag!

Min fascination av andra världskriget med anledningarna, följderna, världsspridningen, komplexiteten och hemskheterna, har sin början i att jag som liten brukade sitta bakom min Far och kolla på när han spelade Call of Duty spelen/Medal of Honor(vet inte riktigt vilket - något av de tidiga iallafall!). Jag kommer ihåg hur han spelade landstigningen av Normandie, Omaha beach, med mera och detta fick även senare mig att börja spela dessa spel. Det är faktiskt väldigt lärorikt att spela de här datorspelen - men det är en diskussion för att annat tillfälle dock är det värt att nämna om jag skulle koppla samman ett spel med Band of Brothers rekommenderar jag Medal of Honor - Airborne. För övrigt ett riktigt bra spel!


Band of Brothers handlar alltså om ett Airborne-regemente, som flyger dit de ska och sedan kastar sig ut ur flygplanen, med fallskärmar, för att hamna "behind enemy lines" och arbeta därifrån. De har oftast lite andra uppdrag än rak, hard-core, på fronten, utan här handlar det oftast mer om stealth, och smyga sig på nazisterna/tyskarna.

Något som jag tycker gör det så otroligt trovärdigt, förutom handlingen, historien, miljöerna m.m, är att, i brister på bättre ord, både visar hjältarna och idioterna. Och då menar jag verkligen inte tyskarna och amerikanarna. Nope. Utan då menar jag vissa ledare inom regemente och kompani och allt vad det heter,  och som ska leda de andra för att de ska kunna överleva och förhoppningsvis vinna. Men som bara inte fungerar och gör det dem ska. Man förstår ju att de reagerar som de gör. Herregud de är mitt i krig! Men man vill bara ersätta dem med någon annan som bryr sig och gör någonting.

Band of Brothers är brutal. Den är hemsk. Den är förödande. Dock inte riktigt lika rå, som jag tycker att The Pacific är i vissa avsnitt.

Det intressant med de här serierna, är inte bara händelserna för vi vet ofta till stor del vad som hände under andra världskriget. De intressant i dessa serier tycker jag är människorna som faktiskt levde och krigade i dessa krig. Jag tycker att de lyfter fram det och skildrar det på ett bra och intressant sätt.

Har ni inte sett någon av dessa miniserier rekommenderar jag er att göra det. Fantastiskt bra!

PS. Varje gång jag sett ett avsnitt av BoB nu har jag åtminstone någon gång undrat hur mycket Tom Hanks och Steven Spielberg kan om andra världskriget. Det är nämligen executive producers på två avsnitt eller någonting, men varje gång tänker jag det. Tom Hanks spelar ju huvudroller i Saving Private Ryan och The Pacific, och Spielberg är även executive producer för The Pacific och vad jag kunde se för minst 4 andra andra världskriget filmer. Där av undrar man lite HUR pass insatta de är i andra världskriget?! och varför?! Väldigt spännande.

PPS. Intresseklubben kan plocka fram sina block nu! Lovisa goes to nerd heaven! Tydligen är Steven Spielberg Skaparen, The Creator, till Medal of Honor franchisen! That just blew your minds didn't it?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar