fredag 12 oktober 2012

Tron Legacy

The son of a virtual world designer goes looking for his father and ends up inside the digital world that his father designed. He meets his father's creation turned bad and a unique ally who was born inside the digital domain of The Grid. (Beskrivning lånad från imdb.com)

Jag är lite besviken på mig själv för att jag inte har recenserat/berättat om Tron Legacy tidigare. För den här filmen ligger ganska långt upp på favoriter-listan. 

Till största delen utspelar sig Tron Legacy i den virtuella digitala världen. Jag fattar inte riktigt hur hela grejen fungerar men det är grymt i alla fall. Det är också grymt hur de verkligen har skapat en hel värld i det här digitala. Dock är det inte totalt revolutionerande och fritt skapat, utan till viss del känns det som om de tagit vår värld och gjort om den till pixlar för att den ska passa in i den digitala. Men det är ändå riktigt grymt. Kolla bara in det här introt....


Något som verkligen är framträdande och är med och skapar filmen är musiken. Det finns en scen där man hör Eurythmics Sweet Dreams väldigt dovt i bakgrunden, bara i några sekunder, men de har använt musiken så himla bra ställen. Vilket jag tycker gör mycket för filmen. Det är en skicklighet. Men. Det är framför allt Daft Punk som bidrar med musik till filmen, då det är de som gjort hela soundtracket. Vanligtvis använder man sig kanske av orkestrar m.m. för att göra filmmusik, men här har   vi Daft Punk som gör (typish) techno/electronic musik. Det passar bara så bra in i filmen med den digitala världen, verkligen nyskapande och jättebra. 

Tron Legacy är ett action äventyr (igen typish). Det finns många tankar om djupare budskap i filmen. Min Far drog en lång utläggning om hur det handlar om Gud och allt var det var, vilket filmen har inslag av men man kan också självklart tänka fram andra budskap. Jag säger då: Tänk inte så mycket på det utan låt er bara bli mesmerized. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar