fredag 28 september 2012

The Rabbits - John Marsden, Shaun Tan

The Rabbits are taking over....

En liten kort berättelse skriven av John Marsden och illustrerad av, en av mina favoriter, Shaun Tan. En allegori(fint ord!), enligt boken själv, om människans påverkan på miljön("the environment" - och då inte bara i benämning av koldioxidutsläpp). Jag tyckte att den påminde mig mycket om européernas invadering och exploateringen av Amerika. Columbus, indianer och lite sådant.

Det jag gillar, förutom då Shaun Tans fantastiska illustrationer och hela sättet som han göra sina bilder på för det är helt grymt, är att det är mycket litet med text, men det är text som säger mycket. Och som säger ännu mer tillsammans med bilderna. Ni som har läst Det röda trädet eller Borttappad kommer att känna igen upplägget. Jag tycker att vissa av dagens böcker mal på allt för mycket. Författare ska förklara allting in i minsta detalj, och allt ska vara solklart och enkelt för oss att förstå. Men här här berättar man en hel berättelse om människans påverkan på miljön men lite koppling till Columbus och indianerna på 227, eller möjligtvis 228 ord. Det är imponerande och jäkligt skickligt gjort.

Och lite bilder....

Man bygger pusselhus. Genialt?!




PS. ja, jag räknade orden, kan ha missat ett ord på ett ställe och long-legged räknades som ett ord.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar