måndag 17 september 2012

Howl's Moving Castle

When an unconfident young woman is cursed with an old body by a spiteful witch, her only chance of breaking the spell lies with a self-indulgent yet insecure young wizard and his companions in his legged, walking home.
(beskrivning lånad från imdb.com)

Helt underbar. Absolut en av mina favorit anime/Hayao Miyazaki filmer. Wow. 

För det första. Alla världar den här filmen utspelar sig i. De är alla otroligt fint gjorda. Det är jättehäftigt snyggt gjort. Det är detaljrikt, konstigt, underligt, levande och fantastiskt. Det är sjukt, på ett så positivt sätt att det inte går att beskriva. Helt magiskt. :)

För det andra. Jag är inte helt övertygad om vad den på ett djupare plan handlar om. Det var inte helt självklart under filmens gång, för det sker en del förändringar som får en att fundera. Men jag har lite tankar om att det har med hjärtat, kärlek eller tid eller något att göra. Den är lite sorglig på det sättet faktiskt. 

Men för det tredje innehåller den väldigt många roliga scener. Som bland annat den här...(möjligt att man tycker den är roligare i och med att man ser filmen!) 



Seriöst, en JÄTTEBRA film. Helt underbar. Kolla in den!

PS. jag var bara tvungen.... köpte en Howl's Moving Castle t-shirt! Fin tillökning i geeky t-shirt samlingen! 




5 kommentarer:

  1. Howl's Moving Castle är en av mina favorit-Miyazaki-filmer. Var tvungen att läsa boken efter att ha sett den och för en gångs skull så gillar jag filmdramatiseringen mer än vad jag gillade boken. Åhh, vill också ha en Howl's Moving Castle tröja!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, min syster har köpt boken så det är möjligt att jag kanske läser den någon gång. Men Miyazaki har ju gjort ett fantastiskt jobb med filmen, så det kan jag förstå att den kanske är bättre än boken.

      Visst är den fin. Köpte den härifrån(http://www.qwertee.com), är dock en dag grej så det kan vara svårt att få tag i den i efterhand.

      Radera
  2. 1) MIN FAVORIT AV MIYAZAKI!
    2) DEN DÄR TRÖJAN ÄR FANTASTISK!

    Hurra! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte sett alla hans filmer än(dock förmodligen de bra) men jag har svårt att tänka mig att det kan bli mycket bättre än det här...

      Precis vad jag tycker. Hittade den på Qwertee-sidan som du bloggade om för ett tag sedan! Så det tackar jag för att du delade med dig av! :)

      Radera
    2. Jag har inte heller sett alla hans filmer, men håller på att beta av listan. Annars håller jag med dig..

      Och åh - varsågod! Kul att någon fått "nytta" av mitt bloggande. :)

      Radera