fredag 20 juli 2012

Varför tål inte Superman kryptonit?



Min Far sa just till mig att jag tänker för mycket. Och ja, det är möjligt att jag gör det. Alldeles för mycket. Ibland(ofta) händer det att tankar fastnar i mitt huvud. Som idag. När jag cyklade hem ifrån mitt jobb, började jag fundera på vilken superkraft jag skulle vilja ha(detta antagligen för att det hade varit smidigare om man kunde transportera sig själv hem snabbare än med cykel).

Denna tanken på superkrafter ledde min hjärna in på Stålmannen/Superman/Clark Kent/The-guy-who-played-Superman-in-Smallville. Och mer specifikt varför Stålmannen inte tål kryptonit?

Men det jag tänker är att kryptonit är ett ämne från Krypton, Supermans hemplanet. Stället där han är född och allting. Hur kan det då komma sig att han är "allergisk" mot ett ämne som är del av hans arv och hemplanet. För det känns som att det borde man "tåla". Det är som om människor helt plötsligt inte skulle "tåla" jord(som i JORDen). Lite weird tycker jag.

Det är hans enda svaghet med det verkar inte finnas någon större "mytologi" kring varför han inte tål det? Det är under medelmåttigt att inte ha en förklarad nedskriven historia kring detta, i alla fall finns det inte det på wikipedia.

På flashback däremot såg jag någon kommentar om att det var för att Krypton och Jorden är två olika världar. Att människor möjligtvis skulle kunna käka granater till frukost på Krypton men inte på Jorden. Och att samma princip då gällde för Stålmannen. Att han påverkas av vår miljö och vårt klimat som också gör honom sårbar för kryptonit. Det är möjligt, jag vet inte. Någon därute i WWW-världen som vet?

Varför tål inte Stålmannen kryptonit?

PS. min superkraft skulle vara en blandning mellan flyga/levitation/mind-control, just nu i alla fall. Bara så ni vet!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar