måndag 9 juli 2012

John Carter

Efter John Carters plötsliga död ärver hans brorson största delen av Carters ägodelar och mest specifickt Johns dagbok. I den berättar John för sin brorson om sitt liv.... på mars.

Jag är glatt överraskad. Jag trodde att filmen möjligtvis skulle vara oändligt löjligt, på alla håll sätt och kanter. Den innehåller en del löjliga grejer, men det var inget jag tänke på när jag såg filmen. Utan jag tycker att det är en underhållande film och som framför allt är förvånansvärt rolig. Det är ett äventyr helt enkelt. Men seriöst; faktiskt helt okej.

Filmer påverkas ofta av andra redan producerade filmer. Man kan se likheter mellan olika filmer m.m. blandat med originaliteten med den egna filmen. Även i John Carter. Varelserna ser ut att vara från Star Wars/ Star Trek, ja ni vet - Aliens. Själva John Carter ,på mars, är världigt lik Tarzan(dock kanske inte så konstigt eftersom författaren bakom böckerna som filmen bygger på, Edgar Rice Burroughs, även har skapat Tarzan.).

En överraskande bra film. Rolig och äventyrlig. En ny värld att ta del av och grotta ner sig i, det finns också ett antal böcker om John Carter och Barsoom att läsa!

Ps. jag tycker vi kan börja kalla mars(planeten, inte månaden, eller föresten kanske båda två!) för Barsoom! Epic.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar