torsdag 21 juni 2012

Ray Bradbury

Många av er därute, förhoppningsvis någon, kanske har hört att Ray Bradbury, författaren till bland annat jättebra Fahrenheit 451, dog för ett par veckor sedan. Jag har faktiskt bara läsa Fahrenheit 451 av honom och överlag är han inte en av de klassiska författarna som man "snackar om" så mycket i skolan m.m. Jag är inte övertygad om att jag någonsin kommer att få läsa en lika bra bok igen som Fahrenheit 451 är, i alla fall inte av andra författare. Därför måste jag nu ge mig in djupare i Ray Bradbury-världen.  Underbart.


I alla fall, så gav jag mig ut för att leta efter Ray Bradbury böcker. Vilket gick relativt bra. Bibblan fick hämta fram två böcker åt mig ur magasinet. Men nu har jag dem. Jag har ingen aning om vad det är man ska läsa(?) av honom men valde något inte helt så vanligt och tog två novellsamlingar: Det eviga regnets dag och Den illustrerade mannen. Så dem hoppas jag på. Får dock se när de kommer att läsas...




Men det dummaste av allt, var att jag innan Bibblan gick till akademibokhandeln, för att kolla om de hade någonting. Jag såg inget i butiken och bestämde mig för att fråga personalen, och hon visste inte ens vem det var jag pratade om. Fail. Ursäkta, det är inte världens mest populära författare men ändå! Är man del i bokvärlden kan man inte ha missat att han just har dött och då borde man kunna koppla Ray Bradbury till något. Dessutom har han skrivit ett antal olika berättelser. Besviken. Jag blir lack på sådant här, när personer som borde ha kunskapen inte har den. Dåligt. På det sättet är Bibliotek MYCKET bättre!

Här kan ni läsa en text av Neil Gaiman, som handlar om.... något.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar