tisdag 1 maj 2012

Spirited Away

Chihiro och hennes föräldrar åker vilse när de är på väg till deras nya hem. När de är ute i skogen och åker kommer de fram till en märklig byggnad, som står helt ensamt ute i skogen. Chihiros föräldrar bestämmer sig för att kolla in stället. Efter ett tag hittar de en övergiven stad. En inte fullt så normal övergiven stad.

Såg den animerade filmen Arrietty för ett par veckor sedan. Detta fick mig att tänka på andra anime-aktiga filmer. Exempelvis Spirited Away. Tanken ledde till handling och nu har jag sett Spirited Away!


Spirited Away är underbart cool. Först och främst: miljöerna. Det är så snyggt gjort att det är ofattbart. Karaktärerna är också jättebra. Allting är bara otroligt fantasifullt och påhittigt. Eftersom jag är ganska ny på området anime blir säkert allting NYTT, till skillnad mot folk som sätt allting inom anime. Men jag vet liksom inte vad jag ska förvänta mig att se och jag tror inte att jag alltid förstår vad jag ser heller. Det tycker jag är roligt och i fantasivärldar som den här kan ju allting hända. Underbart!

Blandningen av allt det här gör helheten så mycket bättre. Handlingen är också bra. Chihiro försöker komma därifrån med mera. Filmen är äventyr mer quest-aktig och det är spännande även fast de inte är ren action!

Mycket bra film. Se.

2 kommentarer:

  1. En stark favorit, äääälskar den filmen =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, faktiskt jättebra! Du har inga mer anime filmer att rekommendera?

      Radera