söndag 4 mars 2012

Jane Eyre

Jane Eyre handlar om Jane Eyre. Om hennes inte helt problem fria liv. Hon är föräldralös och växer upp hos en annan familj sedan blir hon ivägskickad. Hon växer upp lite till. Börja arbeta som lärare(på ett ungefär), träffar Mr. Rochester, blir kär, det går inte så bra osv.

Jane Eyre är en av de stora klassiska klassikerna, dock har jag inte sett någon film eller läst boken innan. Så det var något nytt. Dock visst jag vad den handlade om och det var inga direkta överraskningar. För er som inte vet något om Jane Eyre är den kanske inte helt självklar.

Jag tycker att den var okej. Det fanns inget som jag reagerade på som var dåligt, utan den höll bra standard. Det finns ett antal ögonblick i filmen där jag verkligen hoppade till i stolen, för att det kom plötsliga grejer, sådant är jätteroligt.  Den är lite mysko, ibland tror jag att hon är lite mentalt rubbad.

Jag trodde att den skulle vara mörkare än vad den faktiskt var, men det fungerar utan det också. Karaktären Jane Eyre är ganska fascinerande och inte alls vad man förväntar sig från en tjej från 1800-talet, det är möjligen därför som boken är så känd och det visar sig även i filmen.

Helt okej. En bra filmatisering av en klassiker(säger jag som inte läst boken!).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar