onsdag 22 februari 2012

The Scorpio Races - Maggie Stiefvater

It is the first day of november and so, today, someone will die.

Even under the brightest sun, the fridgid autumn sea si all colors of the night: dark blue and black and brown. I watch the ever-changing patterns in the sand as it's pummeled bu countless hooves.They run the horses on the beach, a pale road between the black water and the chalk cliffs. It is never safe, but it's never so dangerous as today, race day.  

The Scorpio Races handlar om Sean och Puck(eller Kate) och ett par andra personer, som bor på ön Thisby. Där tävlingen The Scorpio Races tävlas varje år. Sean är regerande mästare, och har vunnit racet ett antal gånger, Puck däremot ställer upp i tävlingen för första gången.

Jag har läst andra böcker av Maggie Stiefvater(Mercy Falls vargar serien) innan och har tyckt att de är helt okej. Dock var jag länge tveksam till att läsa The Scorpio Races. Varför vet jag inte riktigt men den lockade mig inte. Hästar liksom. Men nu har jag läst den och jag gillar den. Tycker nog att den är bättre än vad Mercy Falls vagar serien är.

Först och främst är det alltid, oftast, roligt/intressant med nya mytologier och grejer. Det är ett plus, dock är det inte supertydligt i boken utan jag var aningen förvirrad. Men det störde ändå inte boken som helhet. Jag har inte mytologin exakt, utan kallar det mest de konstiga eller udda eller något liknande.

Det finns ett antal karaktärer i denna boken som är helt egna, på ett bra sätt. Och jag är helt förundrad över vissa av dem(och förundrar är ett bra tillstånd - enligt mig). Jag är också förundrar över stället de är på och tiden de lever i. Ibland känns det som om det är nutida men på en avlägsen och isolerad plats och ibland känns det som om det är från 1800-talet någon gång. Jag är inte säker på vilken tid det ska föreställa. Dock kan det vara poängen.

En bra bok som jag rekomenderar. En bra handling, innehåller många positiva beskrivningsord men är också lite sorglig och blodig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar