måndag 20 februari 2012

The Girl With The Dragon Tattoo

Det flesta av er har antagligen hört talas om The Girl With The Dragon Tattoo eller Män som hatar kvinnor som den heter på svenska innan. För er som inte har det så handlar filmen om Mikael Blomkvist och Lisbeth Salander gräver i det förflutna hos Familjen Vanger och försöker upptäcka vad som hände med den unge Harriet Vagner för 40 år sedan. Och lite annat.

The Girl With The Dragon Tattoo är baserad på en bok med samma namn och är den första delen i en trilogi. Filmerna finns redan i svenska versioner men detta är då den nya engelska versionen med Daniel Craig(senaste James Bond) och Rooney Mara.


Jag tycker att det är en okej/ganska bra film. Den har minus och den har plus. Handlingen är bra, orginell - egen. De hanterar den på ett väldigt bra sätt, för det är vädigt komplext och många sidohandlingar som faktiskt är vikiga. Dock gör de filmen ganska enkel för tittaren och det är ett plus. Fast inte för enkel. Skådespelarna gör också ett bra jobb. Minus är framför allt för hela språkgrejen som de försöket med, blandningen med svenska och amerikanska. De tyckte jag inte alls att de lyckades med. Det förlöjligade bara det hela. Men överlag bra. Spännande, brutal, hemsk med mera.

Jag är klyven. Det är oundvikligt, jag måste jämföra den svenska och den engelska versionen. Jag vet inte riktigt vilken jag tycker är den bättre. Det är inga stora skillnader på dem, men samtidigt är det de. Funderar men jag kan inte bestämma mig för vilken som är bäst, utan båda är lika bra. Och jag kan inte heller rekomendera att se en av dem utan ni får helt enkelt se båda. Tack och hej.

PS. Trivia: Under året någon gång släpps också The Girl With The Dragon Tattoo som graphic novel eller comic book. Så vill ni inte se fimen men orkar inte läsa böckerna(som jag inte gör) kan ni kolla in den!

2 kommentarer:

  1. Det är inte acceptabelt att du inte har läst böckerna! Bara läs..!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vet, men har liksom lite annat på listan att läsa!

      Covenant
      The fault in our stars
      Metro 2033
      J.D. Robb bok
      Harry Potter 1-7
      Nattpatrullen
      John Carter
      M.M.M.(med mycket mera)

      Radera