torsdag 26 januari 2012

Torsdags tema: The Mortal Instruments

The Mortal Instruments är en bokserie skriven av Cassandra Clare. Enklaste och bästa sättet att försöka förstå The Mortal Instruments är att se youtube-klippet här nedanför. Det är Anna från Annareads.com som gjort den här, den är helt underbar och berättar om/sammanfattar The Mortal Instruments. Watch it!

The Mortal Instruments handlar om Clary Fray. Som helt plötsligen kastas in i en värld, parallell med vår. Samma jordglob och allt, bara att vanliga människor inte ser/lägger märke till den här andra världen, med övernaturliga fenomen och magi och liknande. I den här världen träffar hon på Shadowhunters, typ krigare som är avkommor av änglar eller något och skyddar båda dessa världar från demoner. Det är en ganska komplex handling och det kommer mycker nya grejer, och jag vill inte avslöja allt för mycket om handlingen heller. Men varje bok har en handling, därefter har hela serien en större handling.

Som många andra young adult böcker är The Mortal Instruments genre överskridande. Det är lite svårt att placera in vart man vill ha den. Det är en fantasy bok, med en liten gnutta sci-fi. Klassas in i den stora gruppen som skapats på senare år, Paranormal. Många sätter den också som Romance eller Paranormal Romance.

Saker att kommentera:
1) Shadowhunters. Det kommer hela tiden nya böcker om vampyrer och andra övernaturliga varelser och även i denna serien har de en roll. Men Cassandra Clare har tänkt lite outside of the box och nu har vi Shadowhunters. Jag tycker det är spännande med något nytt, Shadowhunters har cool, spännande intressanta krafter. Så... Shadowhunter = fantastic!

2) Böckerna handlar exempelvis inte bara om ett övernaturligt fenomen. Utan även fast det kretsar mest kring Shadowhunters så finns hela tiden de andra övernaturliga fenomenen där. Det är om det mesta och inte bara ett fenomen. Det gillar jag. Det gör gör att känslan av att det är en helt egen värld förstärks.

3) Kärleksdrama. Det är vardagsmat efter att ha läst The Mortal Instruments och The Infernal Device. Hela de avsnitten i böckerna är jättebra. Fint.

 4) Homosexuella karaktärer. Jag har läst ett antal böcker i mitt liv och jag kommer inte ihåg någon där det är uttalat att en karaktär är homosexuell. Det är är inte så enormt vanligt i böckerna värld, utan att de tar det överstyr och gör en grej av det hela. I The Mortal Instruments är det en väldigt liten del men ändå en del. Detta är ett påstående, ett faktum. Ingen åsikt åt något håll och vad ni än tycker och tänker så låt inte det påverka att ni inte läser bokserien, om ni då i övrigt tycker att den låter bra, för det är den!

5) Karaktärerna. Det finns en hel del underbara karaktärer i den här serien, med roliga kommentarer som gör det hela ännu bättre!

Här är alla sex böckerna i serien. Bok 1-4 finns ute, bok 5 kommer i maj och sista kommer nästa år någon gång.





 The Mortal Instruments är en riktigt bra bokserie. Bra, spännande, rolig, intressant, nytänkande i denna vampyr besatta värld.




5 kommentarer:

  1. Hej ! Jag har en fråga hur många böcker läser du ca på en månad ? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, den här månaden har jag läst 5-6 böcker tror jag. Sammanlagt förra året läste jag runt 70 - 90 böcker, så det blir en del! :)

      Radera
    2. Oj och jag försöker hinna läsa en i månaden :O har verkligen inte tid :(

      Radera
    3. Men eftersom jag läst en del kanske jag läser aningen snabbare. Dessutom har jag bra böcker som jag verkligen VILL läsa och dör om jag inte får läsa dem. En bok är bättre än ingen bok!

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera