torsdag 29 december 2011

V for Vendetta

"Remember, remember the fifth of november. The gun powder, treason and plot. I know of no reason why the gun powder treason should ever be forgot."

V for Vendetta utspelar sig i en framtida totalitär(diktatur, fascism m.m) engelsk stat. Där folket styrs med järnhand och allting annorlunda, allt som inte passar in eller eventuellt kan leda till större förståelse hos människor förbjuds och svartlistas. Men så en dag visar sig en märklig figur med en Guy Fawkes mask och sättet staten, och dess ledare, i lite skräck.



Det här är en ganska udda film och det kan vara lite svårt att förstå den ibland, men jag älskar att den är som den är. V, den märkliga figuren i mask, gör några gånger stora dramatiska utläggningar om saker och ting och när han pratar är det nästan omöjligt att följa med i det han säger. Det går otroligt fort och orden är halvt oförståeliga men blandningen av detta är helt otrolig och det blir sjukt bra. Nu fattar ni säker ingenting, det jag vill säga är att det är en film som kan kräva lite av en för att verkligen förstå men samtidigt är det fascinerande, intressant, spännande, udda och bäst(okej, inte bäst men väldigt bra!).

Jag som är bok/film/allmänt nörd freak, älskar när filmer/böcker m.m refererar till andra filmer, böcker m.m. ochd et gör man i V för Vendetta och det spelar faktiskt en roll i filmen. Vilket jag tycker är jättekul och bra. 

V for Vendetta bygger på en graphic novel av Alan Moore(Watchmen), som jag tycker är bättre än filmen.  Och i boken har referenserna en ännu mer framträdande roll i bakgrunden av berättelsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar